pil
a
n
n
o
n
s
e
pil
a
n
n
o
n
s
e

Filmbyen.no

norgesverigedanmark

Forum

Tilbakemeldinger på kortfilmmanus
- Kategori: Manus
- Opprettet av 'Filmo' , 08.06.2006 19:56
popcornpopcornpopcornpopcornpopcornpopcorn
Requiem for a Filmgeek
Hei!

Jeg har skrevet et filmmanus til en kortfilm og ønsker tilbakemeldinger. Det er et surrealistisk drama, som minner litt om Bergmans "Det syvende innseglet" og Tarkovskys "Stalker" (men er ikke i nærheten av dem når det gjelder kvalitet).

HANDLING:
Handlingen utspiller seg i ubestemt tid, men det kan minne litt om 1800-tallet. Pesten herjer over hele landet,og har allerede krevd tusenvis av ofre.

Hovedpersonen har ikke noe navn (i manuset heter han Hoved). Han er på vei til en liten bondegård, som han skal begynne å jobbe på. På veien møter han Døden - med hvitt ansikt og svart kappe. Døden forteller Hoved om et sted hvor han kan tilintetgjøre pesten.

Hoved bestemmer seg for å finne dette magiske stedet, men problemer tårner seg opp etter hvert han går inn i det ukjente.

Jeg håper noen kan gi tilbakemeldinger så snart som mulig. Jeg er ikke fornøyd med manuset selv, så jeg er takknemlig for all kritikk.

Les manuset her:
http://ttt-tv.piczo.com/?preview=y&g=10138672&cr=3&rfm=y
Viser 9 av totalt 10 svar Gå til bunnen Gå til toppen Skriv kommentar
#1 Ennio 'bava' Bava, 06.04.2007 11:12
SiterRapporter dette innlegget
Untouchables: Newbie Rising
OK...

Noen små ting. Hvorfor i all verden skriver du i manuset at du skal bruke musikk fra Fargo? Det er også litt snodig at du skriver "publikum vil forstå". Scenene skal skrives slik at leseren forstår uten slike fraser. I et manus skal det heller ikke refereres til kamera bevegelser hvis det ikke er helt nødvendig. Start hver scene med EXT eller INT(eksteriør/interiør). Eksempel: INT. STUE. DAG. Ellers er ikke historien din så veldig bra. Det er ikke så mye logikk å heller ikke mye progresjon. Hovedpersonen din tussler litt hit og dit og når det tykner seg til kommer døden å gir ham et hint. Hovedpersonen din må kjempe for noe å ikke minst bør det skje noe med ham. Film er drama!!!
#2 'Filmo' , 06.04.2007 14:13
Requiem for a Filmgeek
Takk for tilbakemeldingen. Du sikter sikkert til at bruk av musikk ikke bør stå i et filmmanus, men jeg har tatt meg visse friheter. Som du sier er manuset skrevet etter en helt annen oppskrift enn hva regelboka sier. Men ettersom skuespillerne i filmen ikke vet hvordan et ekte manus skal skrives, synes jeg ikke det gjorde noe om jeg brøt et par skriveregler. Dessuten var jeg på den tiden helt uvitende om hvordan manus skal skrives, så da gjorde jeg det på min egen måte.

Jeg er klar over at handlinga virker episodisk og karakterutviklinga nesten ikke eksisterer. Dette kommer av at jeg begynte å skrive manuset for tidlig i produksjonsfasen. Det skulle vise seg å bli en dødssynd! Det eneste jeg kan trøste meg med er at jeg har lært til neste gang.

Manuset er blitt ganske mye forandret. Den engelske sangen f.eks. er forlengst havnet i papirkurven. Skjønner ikke hva jeg tenkte på da jeg tilføyde den.

Med det samme jeg skriver, kan jeg legge til at filmen er snart ferdig redigert. Det som gjenstår er litt finpuss, samt at vignetten og rulleteksten skal skrives på nynorsk - noe jeg tror vil gi en mer autentisk stemning. Så langt har vi fått noen til å se filmen som testpublikum, og responsen var god (men det kan jo for så vidt tenkes at de bare prøvde å være hyggelige).
#3 Ennio 'bava' Bava, 06.04.2007 14:18
Hvis du skal kjøre testpublikum så ikke vis filmen til folk du kjenner. Det kan også være lurt å bruke et spørreskjema slik at de kan svare anonymt. Ikke så mange som vrenger levra når de står ansikt til ansikt med de som har laget filmen.
#4 Einar 'Ghasp' Schulstad Engen, 06.04.2007 16:38
Reservoir Dog
Har dere forresten sett dette episke dramaet?

[URL]http://www.metacafe.com/watch/350959/vendetta/[/URL]

Noe jeg og noen kamerater lagde for 2-3 år siden. :-)
Det er ikke særlig bra, men ganske morsomt. ;-) (og harry som faen) :-P
#5 Anders 'Goberg' Goberg, 06.04.2007 19:16
Lock, Stock and Two Smoking Popcornbøtter
se denne: http://www.sistestopp.com/news.php?id=144

jeg og noen kamerater som har lagd.

har postet den på forumet her for lenge siden, men dette er en ny edit av filmen :)
#6 Ennio 'bava' Bava, 07.04.2007 12:12
Ghasp! Håndchoppen var en høydare!!!
#7 Ennio 'bava' Bava, 07.04.2007 12:34
Goberg! Snatch VS The Usual Suspects. Ikke til å bli klok av og et plott tynnere enn en tråd, men noen morsomme effekter og shootouts.
#8 Andre 'BadSmile' Broken, 09.04.2007 03:44
King Kong
Kan jo legge til min kortfilm.

http://www.youtube.com/watch?v=b7IqgBjpXlE

#9 Ennio 'bava' Bava, 10.04.2007 23:50
Hm ja... En ting som kunne gjort seg hadde vært å bruke litt annen musikk. Pans Labyrinth's magiske univers presser seg igjennom å det hjelper ikke akkurat bildene dine. På den annen side er vel dette et lite eksperiment med kamera, bilder og klipping.
Side 1
Totalt 10 svar

© 2004-2009, Filmbyen
rssRSS Feeds sitemapInnhold A-Å
Ansvarlig redaktør: Knut Karlsen
Filmbyen.no
Redaksjon
Ledige stillinger
Kontakt oss
Community
Retningslinjer og regler
Medlemmer