Filmbyens egen "prisutdeling"?

#1 Superbit - 13/01.2009 12:51

På imdb pleier medlemmene hvert år å ha sin egen lille prisutdeling. Det er en bruker der som har tatt ansvaret med å opprette den uhøytidelige utdelingen, og den foregår på den måten at alle brukere som vil være med sender han en mail med de filmene/personene de ønsker å stemme fram i de enkelte kategoriene. Skal vi prøve på noe lignende her på Filmbyen?

Jeg kan ta meg av tellingen :o) Så får jeg evt be om hjelp hvis deltakelsen skulle bli alt for stor, men tror det skal gå greit. Her er mine forslag til "regler" (kom gjerne med forslag du også):

-Filmene må være kvalifiserbare for Oscars 2009, altså ha premieredato i 2008. Og da menes "verdenspremiere" og ikke "norgespremiere", da denne ofte kan være hundreogåttifire år senere enn f.eks. den amerikanske. Dette er så vi kan sammenligne med de nominerte/vinnerene av Oscarutdelingen.

-Foreslår at vi bruker følgende kategorier, og antall innsendte forslag står i parentes:
Beste film (6)
Beste regi (6)
Beste mannlige skuespiller (6)
Beste kvinnelige skuespiller (6)
Beste mannlige birolle (6)
Beste kvinnelige birolle (6)
Beste animasjonsfilm (4)
Beste kostymer (4)
Beste sminke (4)
Beste kulisser (6)
Best filmmusikk (score) (6)
Best lyd (6)
Best klipp (6)
Best bilde (kamera og lyssetting) (6)
Beste visuelle effekter (4)
Beste manus (6)

Også har jeg forslag til to "spesielle" kategorier:
Årets gjennombrutt (1): En ny (oftest ung) skuespiller som ikke har spilt i noen betydningsfulle filmer tidligere, men som i fjor utførte en meget god rolleprestasjon.
Årets hederspris (2): To erfarne skuespillere (levende eller døde) som har hatt en lang og god karriere som du mener fortjener en ekstra hyllest for sin betydningsfulle karriere.

Foreslår at innsendingsfrist blir lørdag 21. februar kl. 13:00. Da får folk tid til å få med seg premierene på fredag, og jeg kan bruke lørdagen til å telle opp :o) Resultatene kan da komme søndagskveld før Oscarutdelingen 2009.

#2 Outze - 13/01.2009 13:31

Artig idé dette. Men synes kanskje du bør gjøre noen modifiseringer av kategoriene dine:

- Beste manus bør deles opp i to forskjellige kategorier: Beste originale manus og beste adapterte manus, siden dette utgjør en stor forskjell.

- Synes også det er litt oppmikset med kategoriene beste kulisser og beste bilde. Mitt forslag er at du heller kan bruke kategoriene "Beste scenografi" (design eller lignende, hvor lyssetting er inkludert) og "Beste kinematografi". Kamerabruk må ikke blir satt sammen med lys synes jeg.

- Hva med også gi en egen kategori til dokumentarfilm? Og kanskje (bare et forslag) det kunne vært delt i beste film (engelskspråklige) og beste film (ikke-engelsk) siden de fleste nok kjenner best til amerikanske filmer.

Ellers synes jeg de to "spesielle" kategoriene er et bra påfunn, og at idéen om å gjøre dette er veldig bra i forhold til å skape aktivitet. Et spørsmål: Vil du offentliggjøre nominerte i kategoriene forut (3 eller 5) slik at vi kan stemme på disse? Ellers må det i alle fall gå an å se de 2 eller 4 filmene som ikke nådde helt opp i de ulike kategoriene.

PS! Er gjerne til hjelp hvis du trenger en medarbeider til dette; kjenner trangen til å komme i gang med nye filmbyen! :)

#3 Superbit - 13/01.2009 16:30

Hvis flere vil at jeg skal dele opp manus-kategorien så gjør vi det :o) Den største grunnen til at jeg slo de to "oscar-kategoriene" sammen, er at mange kanskje ikke vet og ikke gidder finne ut om manuset til en film er originalt eller basert på annet materiale. Det vil også bli vanskelig for meg å sortere ut hvis noen f.eks. har plassert en film feil.

En annen litt mer personlig grunn, er at jeg syns ikke alltid det er så klare forskjeller på disse to kategoriene. F.eks manuset til There Will Be Blood var basert på gamle artikler og bilder, og ble derfor regnet som såkalt "adapted screenplay". Men i realiteten måtte de jo egentlig skrive manuset helt fra bunn av. Der manuset er basert på en skikkelig novelle/bok, så er det selvsagt en klarere forskjell mellom "original" og "adapted" manus.

Angående kategoriene "bilde" og "kulisser", så mente jeg vel egentlig det samme som deg. Jeg fant bare ingen gode norske oversettelser på oscar-kategoriene "cinematography" og "art direction". Med "kamera" mente jeg egentlig valg av type kamera/linser og slike ting i tillegg til lyssetting, som jo ofte sammens med regissøren er oppgaven til "the cinematographer". Men kinematografi blir vel kanskje noe helt annet igjen?

Hvis folk der ute ser såpass mye dokumentarer, så er det helt greit for meg å ta med det :o) Men det er jo liten vits hvis tre personer har sett to dokumentarer hver eller noe sånt, hehe..

Jeg tenkte vi kunne dømme alle filmer fra alle land over ett. Men kan godt ta med en egen kategori for "ikke-engelskspråkelige beste film" for å vise fram fler av disse.

Jeg tenkte at det kanskje ble litt vel mye jobb å nominere filmer først. Samt at det vil ta lenger tid, og filmer som kommer ut sent i februar vil folk da mest sannsynlig ikke få sett før den eventuelle nomineringsfristen. Vi kan godt si at de 10 øverste filmene blir satt opp på resultatlista :o)

#4 Outze - 13/01.2009 17:46

Synes absolutt det skal være et skille mellom beste originale manus og beste adapterte manus, det er veldig enkelt å finne ut, og jeg synes det har betydning. Grunnen til at "There will be blood" kom i den kategorien er fordi den er (løst) basert på Upton Sinclairs roman "Oil!" fra 1927, noe også Paul Thomas Anderson har nevnt, så det må ikke frastøte deg fra en slik ordning :)

"Best cinematography" kan gjerne oversettes med "beste kinematografi", så den er egentlig grei. "Art direction" er litt verre, men scenografi eller design eller noe er jo i nærheten.

Er egentlig enig med deg om dokumentarer når jeg tenker meg om. Kan hende det ikke er så mange som har sett mange i året som gikk, så den forstår jeg.

Synes det har vært bra med en kategori for "ikke-engelsk", slik at vi ikke bare får en mengde Hollywood-filmer, noe som hadde vært trist for kåringen.

Ser det med nominasjon, så der er vi enig. Synes ikke du trenger så mange som 10 engang, topp 3 eller 5 holder jo i massevis.

Anyways, håper dette slår an!

#5 BlackMamba - 13/01.2009 17:53

''Synes det har vært bra med en kategori for "ikke-engelsk", slik at vi ikke bare får en mengde Hollywood-filmer, noe som hadde vært trist for kåringen.''

Nå er det ikke slik at kåringen er for bare engelske heller. At det vil bli nominert flere av slike filmer er vel opp til brukere. Hvis Hollywood filmer er blant dem som er mest sett, er jo det mest sannsynlig(og rettferdig) at disse vil dominere. Hva er dårlig med det?

#6 Outze - 13/01.2009 18:15

Fordi veldig mange (ikke for å virke arrogant eller noe :) bare ser den strømlinjen av filmer fra Hollywood som dominerer kinoene her til lands...

Intet mer, intet mindre.

#7 Superbit - 13/01.2009 19:02

Jeg er delvis enig med dere begge to ;o) Men da at vi tar med kategorien "beste ikke-engelskspråklige film" skader jo ingen, så da går vi for det.

Hvor finner man enkelt ut om et manus er adaptert eller original? Hvis det finnes en enkel måte, og en annen her inne stemmer for at vi tar med begge kategoriene, så bøyer jeg meg i støvet ;o) Men personlig syns jeg ikke det er nødvendig. Av samme grunn som at jeg ikke syns det er nødvendig å skille beste film i "drama" og "komedie/musikal" slik som Golden Globe gjør. Det er jo helt klart forskjeller mellom adapterte og originale manus, men jeg syns forskjellene er såpass nyanserte og forskjellige fra manus til manus (også innenfor samme kategori) at det blir feil å dele opp.

#8 BlackMamba - 13/01.2009 19:10

''Fordi veldig mange (ikke for å virke arrogant eller noe :) bare ser den strømlinjen av filmer fra Hollywood som dominerer kinoene her til lands...

Intet mer, intet mindre. ''

Hva så? Tror du ikke folk vet om filmer utenfor Hollywood? De må da få lov til å se på den typen film de selv liker. Det burde jo du og forstå!

Er uenig i en kategori for beste engelskspråkelige film. Beste film skal vurderes utifra hva alle mener, og når noen stemmer, tenker dem ikke på om det er engelsk språkelig, eller ikke.

#9 Outze - 13/01.2009 19:19

#6: Bare søke på filmen på IMDB det gitt!

#7: Jeg tror du diskuterer for diskusjonen sin skyld nå Mamba. Alle kan selvsagt se den type film de selv ønsker å se, og jeg angriper heller ikke amerikansk film som sådan, men du forstår nok sikkert hva jeg mener. Det skader heller ikke deg om kategorien er med, du kan bare la være å stemme og ikke se filmene som går inn i den kategorien, men da kan vel vi som ønsker å løfte fram litt mer "ukjente" (i mangel på et bedre ord) filmer få lov til det?

Btw (ikke for å være frekk, kjenner bare trangen til å være litt språkpoliti): det heter engelskspråklige og engelskspråklig i ett ord.

#10 BlackMamba - 13/01.2009 20:21

''Jeg tror du diskuterer for diskusjonen sin skyld nå Mamba. ''

Greit nok for meg. Så lenge det bare er noe du tror...

'',og jeg angriper heller ikke amerikansk film som sådan, men du forstår nok sikkert hva jeg mener. Det skader heller ikke deg om kategorien er med, du kan bare la være å stemme og ikke se filmene som går inn i den kategorien, men da kan vel vi som ønsker å løfte fram litt mer "ukjente" (i mangel på et bedre ord) filmer få lov til det?''

Jeg klarer bare ikke å se logikken i det. Hvorfor ha en egen kategori for filmer som ikke er engelskspråklige, når alle de andre kategoriene er for alle filmer. Det er som sagt alle av oss som bestemmer hvilken film som vinner hvilken pris.
At man skal lage en kategori for filmer uten Hollywood syns jeg rett og slett er unødvendig!
Det ser ut som du ikke tror på at disse ''ikke engelskspråkelige'' filmene vil vinne, og vil derfor ha en egen kategori for dem. Men du ser ut til å like disse filmene, og da blir det feil å lage en slik kateogori med tanke på at man vil fremheve noe som ikke dominerer, men man selv vil at den skal gjøre. Hvordan vet vi om en film fortjener en pris, når den ikke konkurrerer med de andre?
Alle liker forskjellige filmer. Om Hollywood filmer er de som dominerer, er det fordi fok liker dem.
Det blir bare feil å lage en egen kateogori for slike filmer fordi man da mener den typer filmer vil vinne flere ''priser''. Alle filmer bør bli behandlet på samme måte. Hvem som vinner prisene er opp til alle av oss.

#11 Filmo - 13/01.2009 22:10

Eg er delvis samd med BlackMamba, men på eit anna grunnlag: Eg misliker kategorien ”beste ikkje-engelskspråklege film” av di han gjev uttrykk for at det er eit handikap å vere framandspråkleg, altså at filmar utanfrå engelskspråklege land treng ein eigen spesialpris for å kunne nå opp. Dersom formålet med ein slik pris er å rette søkeljoset mot framandspråklege filmar, er det sjølvsagt bra, men ein slik pris gjev diverre eit utilsikta signal om at slike filmar aldri har sjans til å hamle opp med amerikanske hovudstraumsfilmar. Difor har eg aldri ein slik kategori.

Eg nemner i same slengen at Filmbyen-redaksjonen plar å kåre årets beste filmar kvart år, der anten alle brukarane eller berre redaksjonen får røyste. Om det vert ei liknande utdeling i år, veit eg ikkje.

#12 Outze - 13/01.2009 23:13

Det er jeg enig i Filmo. Og jeg skjønner også hva Mamba vil fram til, men jeg synes en slik kategori er fint å ha for å tipse om filmer som mange her på siden ikke har sett. Det er vel ingen tvil om at filmbildet i Norge generelt, og slik sett også på denne siden, er veldig dominert av amerikansk film- og det er ikke noe galt med det- men jeg synes det hadde vært fint med en slik kategori (selv om det selvsagt ikke betyr at en ikke-engelskspråklig film skal kunne nå opp i andre kategorier). Men det får bli som det blir, kjenner jeg blir litt resignert av denne diskusjonen i alle fall, så får vi bare stemme fram det som er ønskelig.

Får håpe det også blir redaksjonens favoritter i år, det høres bra ut! :)

#13 Outze - 13/01.2009 23:25

Vi bør vel også fjerne beste animasjon tenker jeg.

#14 Filmo - 13/01.2009 23:25

#10 Ein liten skriveleif. Det skulle stå: "Difor har eg aldri _likt_ ein slik kategori." Eg saknar redigeringsknappen.

#15 Outze - 13/01.2009 23:42

Hehe... Sånn er livet :p

#16 Superbit - 14/01.2009 16:02

Ingen fler som har noen kommentarer til kategoriene? Helst noe annet enn "ikke-engelskspråklige film-kategorien", hehe ;o)

#17 Outze - 15/01.2009 17:09

Bør ikke resultatet komme litt tidligere Superbit? Blir litt voldomt hvis det kommer rett oppi Oscar. Hva med frist lørdag 14.februar og offentliggjøring av resultat mandag 16.?

#18 Superbit - 15/01.2009 17:31

Nja, syns du det? Jeg tenkte kanskje at folk burde bl.a. få muligheten til å få sett Milk og Waltz With Bashir på kino... . Regner med at de som skal se på Oscarutdelingen ikke akkurat er så veldig opptatt mellom kl 12 og 2 på nattan, og tenkte da at denne "prisutdelingen" hadde vært en fin oppvarming til Oscar senere på kvelden/nattan.

#19 Outze - 15/01.2009 18:15

Ja, greit nok det

#20 Superbit - 15/01.2009 20:01

Kan sikkert klare å ha resultatene klare på lørdagskvelden. Så har folk et døgn på å diskutere resultatene før Oscarutdelingen :o)

#21 BlackMamba - 15/01.2009 20:34

Kunne du ha ventet litt med hele greia Superbit? Filmer som for eksempel The Curious Case of Benjamin Button , Doubt og Revolutionary Road kommer på Norsk kino nå for tiden..

#22 Outze - 15/01.2009 20:47

Se hva som står da Mamba; innsendingsfrist lørdag 21. februar kl 13... god tid til å se og vurdere alle filmene som kommer på kino i nærmeste framtid.

#23 BlackMamba - 15/01.2009 20:47

å..=)

#24 BadSmile - 15/01.2009 21:51

Flott, da kan jeg sikkert sendt inn mine bidrag når jeg får sett dem på kino.

#25 Superbit - 16/01.2009 14:27

Jeg vil minne alle på Natalie Portman sin rolle i The Other Boleyn Girl ;o) Filmen var middels så sikkert mange som har glemt den, men hennes rolle syns jeg er en av de desidert beste i 2008!

#26 Outze - 16/01.2009 17:00

Hei... juks :p. Har ikke sett filmen, så skal ikke uttale meg om det, men har ikke tenkt å se den heller.

#27 Superbit - 22/01.2009 17:56

Vil enda en gang minne om denne prisutdelingen! Syns det er alt for få som har engasjert seg her ;o) Jeg kommer til å opprette en ny forumtråd senere med de endelige kategoriene som skal brukes, samt en mailadresse som stemmene kan sendes til i word-format. Da blir det litt lettere å telle opp.

#28 TippTopp - 22/01.2009 18:45

Jeg er selvfølgelig klar, men det vet du jo alt;) Blir moro det her =)
Blir mye filmtitting de neste 30 dagen nå ja...hehe

#29 TippTopp - 23/01.2009 16:36

Hva synes du om å ha med en kategori for beste norske film?

#30 Superbit - 23/01.2009 23:33

Det høres greit ut for meg :o) Blir kanskje ingen tvil om hvem som vinner men, hehe.. Men kan jo skje en overraskelse.

Som du nevnte tidligere i dag kan vi også ha med kategorien "Beste ensemble"; beste sammensetning av en gruppe gode skuespillere i en film.

Obs, du er ikke logget inn!

Alle diskusjoner på Filmbyen er forbeholdt våre registrerte brukere. Du må enten logge inn (øverst til høyre på siden) eller registrere deg for å skrive svar. Registreringen er enkel, helt gratis og tar et lite minutt å fullføre. Til gjengjeld får du tilgang til en rekke nye funksjoner og tjenester på Filmbyen.

Registrer deg